30 jul. Loreak, nou estil i nou concepte
Loreak és una firma de moda unisex amb seu a Irun, Euskadi. Creen les seves pròpies col·leccions en tota mena de productes de moda i complements, s’orienten a un públic jove i desinhibit, tenen una xarxa de botigues pròpies en diverses ciutats de l’estat espanyol i a França, a banda d’una potent botiga online, i s’han convertit en un referent de la moda urbana. Actualment estan en plena fase d’expansió.
Des de fa dues temporades, Borja Garmendia, director d’art de l’estudi Pensando en Blanco, i el dissenyador barceloní Carles Murillo creen –amb el seu treball simbiòtic– la seva imatge gràfica i els seus catàlegs, sempre originals i innovadors. Des de Nexe/Agpograf estem encantats que ens facin confiança, i és un plaer ajudar-los en la producció gràfica i el consell industrial. A més, aquest any han estat guardonats en diverses categories dels Premis Laus de disseny gràfic.
Links premis LAUS
Plata categoría PUBLICACIÓN CORPORATIVA
http://www.adg-fad.org/es/laus/proyecto/aperture-loreak
Bronce categoría ELEMENTOS COMBINADOS
http://www.adg-fad.org/es/laus/proyecto/loreak-2
Bronce categoría LETTERING / TIPOGRAFÍA EXPERIMENTAL
http://www.adg-fad.org/es/laus/proyecto/loreak-1
Entrevista a Borja Garmendia i Carles Murillo
Directors d’art del projecte
Quin és l’objectiu de Loreak presentant aquest catàleg?
L’objectiu de Loreak, i també del nou projecte de direcció de marca, és senyalar un moment de reivindicació i valoració per part de la marca, de treballar tots els aspectes i apartats en què entri en joc la imatge: producte, proposta de vestimenta, gràfica, imatge com a tal, etc. És un procés dur en què s’ha treballat amb una visió àmplia connectant cadascun dels esglaons de la marca.
A l’hora de plantejar un projecte com aquest catàleg, buscàvem una peça que servís com a presentació de la marca per a aquesta nova etapa. Mitjançant una actitud desenfadada quant a forma, formats i estructuració del catàleg, vam buscar un impacte que servís d’anàlisi per explicar el que la marca pretén en els propers anys: un catàleg de campanya que al seu torn es converteix en catàleg corporatiu i en eina principal de la marca.
Cal tenir en compte que, a més de la presentació de la nova imatge, ens vam presentar amb una nova marca: Loreak Mendian passa a ser Loreak. Aquest canvi busca potenciar els valors i el recorregut històric de la marca mitjançant una major exactitud i rotunditat en el missatge.
Què us ha inspirat per aconseguir una idea gràfica tan original i tan complexa alhora?
La marca ha passat per moltes fases creatives, però sempre s’ha mogut amb desimboltura, frescor i llibertat creativa pel que fa a missatge, ús de la fotografia, il·lustració, etc. Aquesta part sempre estava subjecta a una altra part més «racional», marcada per l’ús constant de composicions tipogràfiques de l’Helvètica, Akzidenz Grotesk… Aquest fet s’havia de poder expressar d’alguna manera, i vam entendre que havíem de construir una base corporativa sòlida, molt neta, amb una presència tipogràfica molt contundent que simbolitzés la llibertat creativa de la marca, en l’aspecte fotogràfic, d’il·lustració, etc.
Sobre aquesta base, el plantejament del catàleg era similar. Es tractava de crear un suport contundent, amb una llibertat total de composició i d’ús. D’aquesta manera, aconseguíem un catàleg-llibre, i, amb la seva desestructuració, centenars de pòsters individuals i publicitats que podien ser utilitzats independentment com a imatge de campanya, per fer encartellaments de carrer, pòsters de regal per a clients etc. La complexitat ha estat un senyal d’identitat de la marca, de manera que arribar a la frontera del descontrol «controlat» era un repte que ens venia de gust investigar.
Quines dificultats us han acompanyat en tot el procés de creació i de producció gràfica?
Estem parlant d’una marca de moda, i tots sabem que estem subjectes al nivell dels ritmes i a la necessitat de generar peces gràfiques constantment. És un camp molt i molt exigent que no et dona marge per gaudir de les peces realitzades. D’altra banda, és un camp en el qual sempre s’està molt pendent dels referents del mercat i de les «tendències» marcades per aquests. En aquest sentit, el repte principal de la direcció d’art i creativa ha estat intentar ser fidels a nosaltres mateixos, a la nostra idea particular d’entendre el que significava per a nosaltres Loreak.
Com valoreu la tasca simbiòtica amb l’industrial gràfic en un projecte d’aquestes característiques?
Per a nosaltres és un treball fonamental. L’alineació amb l’industrial gràfic és primordial per poder dur a terme una bona feina. Aquest treball ens ha portat justament a realitzar un esforç titànic a peu de màquines (25 hores non stop). Ens enfrontàvem a una peça complexa amb moltíssims plecs enfrontats, gran diversitat de papers, fotografies, composicions gràfiques, etc. Això requereix la compenetració de molts operaris de màquina que entenguin el criteri establert i la capacitat de visualitzar i controlar cadascuna de les peces.
Què significa per al teu estudi haver aconseguit aquest reconeixement als Premis Laus 2018?
Per a tot l’equip és sens dubte un reconeixement a la feina feta durant l’últim any. Que Loreak formi part d’alguna manera del sector del disseny gràfic i de la comunicació a Espanya és, sens dubte, important. La marca sempre ha estat molt lligada a la comunicació i al disseny gràfic i, tot i ser una marca de moda, creiem que en un percentatge molt alt, ha estat una marca que sempre ha aportat molt en l’àmbit creatiu, de manera que haver ajudat a tenir un petit lloc en el sector ens produeix una immensa alegria a tots.